DEMOKRATISK FOSTRAN
Jag kan påverka
Jag behövs
Tillhörighet
FRIA UTTRYCKET
Jag får uttrycka den jag är, det jag känner, tycker, tänker och uppfattar
Självkänsla
TREVANDE FÖRSÖKET
Jag får pröva mig fram
Jag får jobba utifrån min nivå
Mitt arbete duger
Självförtroende
AUTENTISKA ARBETET
Jag lär mig för min egen skull och jag har viktiga saker att lära andra
Meningsfullhet
I vår stora ateljé har vi två konstnärer som jobbar och de handleder barnen 5-6 år i små grupper för att barnen ska få lugn och ro och arbeta utforskande. För att barnen ska ha fokus på sitt eget uttryck används till en början ett fåtal material som de får bli bekväma med och i takt med att de blir vana och äldre så får de pröva olika material och arbetssätt, konstnärerna skriver texter om vad barnen berättar och gör, och de visar alltid veckans arbete.
Förutom ateljén har alla avdelningar verkstäder på respektive avdelning med en rik tillgång på material av olika slag och där jobbar barnen i mindre grupper tillsammans med en pedagog från avdelningen. pedagogerna skriver ner det barnen berättar om sitt skapande. Barnen har en ateljédag per vecka.
Varje vår har vi vernissage där föräldrar och anhöriga är välkomna att titta på barnens verk.
På förskolan har vi en pedagog som har dans tillsammans med barnen ca 4-6 år i en dansstudio. Barnet uttrycker sig med kroppen långt innan det kan uttrycka sig på annat sätt. Dansen kan förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter samt ger utrymme för fantasi och eget skapande- improvisation inom trygga ramar. Varje lektion har pedagogen improvisationsövningar, där barnen själva gestaltar rörelsen i t.ex. sagor, staty- och parövningar. Musiken som spelas är både sådan som barnen känner igen och ny musik de inte hört tidigare. Det är lusten som ska styra och det är inget tvång att delta, barnet kan gå undan och iaktta resten av gruppen.
Förutom att vi är ute varje dag så har vi en utflyktsdag varje vecka då vi är ute lite längre än de andra dagarna, de större barnen kommer oftast inte in på avdelningen förrän till mellanmålet. Barnen har lust, engagemang, spring i benen, upptäckarglädje, nyfikenhet och viljan att lära sig, både när det gäller aktiviteter inomhus och utomhus. När det gäller naturvetenskap och teknik finns det gott om fina lärmiljöer utomhus, för där finns växter, djur, kretslopp, ekologiska samband, kemiska processer, fysikaliska samband, tekniska lösningar och konstruktioner. Det är viktigt att se sambanden mellan naturvetenskap, teknik och matematik. Matematik är ett språk och ett hjälpmedel i arbetet med olika naturvetenskapliga metoder. Det är med matematikens hjälp det går att mäta, jämföra och dokumentera det vi upptäcker inom naturvetenskapen. Teknik utvecklas utifrån ett behov och det kan ske utan naturvetenskapens hjälp. Naturvetenskapen kan användas för att förklara hur tekniken fungerar och inom naturvetenskapen utnyttjas en mängd olika tekniska hjälpmedel för att lösa olika naturvetenskapliga problem. Det viktiga är inte att alltid göra rätt, utan att våga göra fel. Det viktigaste för barnen är att samla erfarenheter: uppleva, fascineras, ifrågasätta, konstatera, kura och skapa.
Dessutom gör det gott för hälsa, grov- och finmotorik att vara utomhus.
På förskolan driver ett par utav pedagogerna med barnen projekt bokashi och odling. Bokashi kompostering är ett enkelt och smart sätt att återvinna matavfall och omvandla det till jord och gödning helt utan kemikalier. Med hjälp av mikroorganismer omvandlas allt vanligt matavfall snabbt och luktfritt till jordförbättring som direkt kan användas i rabatten och kökslandet. Barnen gör planteringskrukor som de planterar fröer i och som drivs upp till små plantor på förskolan. Barnen tar ansvar för att plantorna får vatten och att odlingslamporna lyser som de ska. När plantorna är tillräckligt stora för att planteras ut, åker pedagoger och barn till Jubileumsparken och planterar dem i stora pallkragar. Med jämna mellanrum åker de och sköter om sina plantor, som växer till sig och blir bl.a. spenat, sockerärtor, morötter, salladslök mm som skördas och tilltagas på förskolan. Eventuella rester av grönsakerna läggs i bokashin.
Freinetpedagogiken kallas ”arbetets pedagogik”, med den benämningen vill vi betona arbetets värde vad gäller inlärning till ansvarstagande för sig själv och sin miljö. Det är en pedagogik i ständig utveckling i samspel med samhället.
Några av Freinets tankar: